fbpx

Vadkárra is legyen biztosítás

0

Az állam nem zárkózik el attól, hogy a közúti gépjárművek kötelező gépjármű-felelősség- biztosítását a biztosítók terjesszék ki a vadkárra is – értesült lapunk. Ez a díjak kismértékű emelkedésével járna, de ma még nem tudni, mennyivel. Eközben lezárult az új vadgazdálkodási törvény koncepciójának vitája, a jogszabály a tervek szerint jövő januártól lép hatályba.

Nyáron gyakrabban fordul elő az a baleset, hogy vidéki utakon vaddal ütközik egy személy- vagy teherautó. Egy ilyen nem kívánt „találkozás” egyértelműen biztosítási kérdés, méghozzá a gépjármű tulajdonosának a biztosítási kérdése – mondta lapunknak Jámbor László, az Országos Magyar Vadászkamara (OMVK) elnöke. Mint kifejtette, ezt a fajta vadkárt el kell különíteni a mezőgazdasági, az erdei, valamint a belterületi vadkártól. Ez Nyugat-Európában mindenütt így működik: van, ahol az ilyen típusú vadkár a kötelező felelősségbiztosításba van beépítve. Az OMVK azt szeretné elérni, hogy nálunk is legyen általánosan ilyen termékük a biztosítóknak, mivel tudomása szerint jelenleg csak az egyik nagyobb társaság kínál ilyet. A vadkárra vonatkozó biztosítást akár a casco részeként is nyújthatják, de ha az ügyfél nem köt ilyet, akkor lehetővé kellene tenni, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás keretében szerződhessen gépjármű vadütközésre is.

Egyébként a május 5-től három pontban megváltoztatott vadászati törvény kiterjed a gépjármű és a vad ütközésének esetére is, és e tekintetben visszaállt a jelenlegi polgári törvénykönyv (Ptk.) előtti rend. Ez azt jelenti: ha a vaddal való ütközés nem róható fel sem az autósnak, sem annak az erdészeti vagy vadásztársaságnak, amelynek a területén ez bekövetkezett, akkor mind a két fél viseli a saját kárát. Ha van felelős, akkor a teljes kárt az adott félnek kell viselnie. Ez utóbbi eset az, amikor a gépjármű-tulajdonosnak jó szolgálatot tehetne egy vadkárra kötött biztosítás.

– Miután az élő vad ugyanakkor állami tulajdon, ezért vetődhet fel az a gondolat, hogy az állam vállaljon bizonyos felelősséget, koordinációt az ügyben, és a vadütközés biztosítását tegye a kötelező felelősségbiztosítás részévé – hívta fel a figyelmet Jámbor László. Véleménye szerint a legjobb megoldás ez lenne, mert így egy nem jelentős összegű díjemelés mellett automatikusan biztosítva lenne az ütközés is. – A Miniszterelnökség ebben partner lenne, de e kérdésben „kettőn áll a vásár” – fogalmazott az OMVK elnöke, utalva arra, hogy a továbblépéshez a biztosítók álláspontját is meg kell ismerni. Ezért gondolkodnak most azon, hogy összehívják a Magyar Biztosítók Szövetségét, illetve néhány jelentősebb biztosító- társaságot. A Miniszterelnökség ehhez is felajánlotta a segítségét.

Az új vadgazdálkodási törvény koncepciójának vitája a napokban zárult le, a jogszabály tervezetét ősszel nyújthatják be, és a jövő év elejétől léphet hatályba. Az elképzelések szerint öt nagy vadgazdálkodási régiót és mintegy 50 tájegységet alakítanak ki. Cél, hogy a földtulajdonosok továbbra is szabadon döntsenek a vadászati jog hasznosításáról, s földjük minden négyzetmétere után évente előre megkaphassák a vadászati jog gyakorlásáért járó haszonbérleti díjat.

Forrás: MNO

Megosztás

A szerzőről

Reagálj

*