Fejlámpa nélkül el sem indulok vadászni! Ez a szokásom jó huszonöt esztendővel ezelőtt alakult ki, egy kellemetlen „baleset” következtében. Történt ugyanis, hogy az akkoriban használt, tetemes méretű és tömegű rúdlámpával a számban épp egy jókora kant igyekeztem kizsigerelni, ám az valahogyan elfordult, s én kénytelen voltam reflex-szerűen erősen ráharapni, nehogy kipottyanjon. A dolognak méregdrága és fájdalmas fogpótlás lett a következménye…
Azóta csak fejlámpát használok, már csak azért is, mert egyébként jóval praktikusabb és kényelmesebb. Egyrészt az embernek mindkét keze szabad marad, ami ugyebár, ha a magaslesről kell tetemes málhával lecihelődni, netán vadat húzni-vonni, komoly előny. Másrészt a fejlámpa pontosan oda világít, ahová a fejemet fordítom, következésképpen, ahova nézni és látni akarok. Harmadszor meg kis helyen elfér meg pehelysúlyú, ami kiadósabb cserkelések alkalmával óriási áldás. Summa summarum, hasznos és kiváló találmány!
Nem mondom, hogy sokfélét kipróbáltam már eddigi, lassacskán háromévtizedesre nyúló vadászpályafutásom során, de néhányat bizony elkoptattam. Volt, amelyiket az első bevetés után „nyugdíjba vonultattam”, megállapítva, hogy nemcsak az olcsó húsnak híg a leve, hanem az olcsó fénylámpának is karcsú a teljesítménye. Olyan is akadt, amelyik pillanatok alatt tönkre ment, de olyan is, mely hosszú esztendőkön keresztül hűségesen szolgált. (Utóbbinak azért megkérték az árát, de érte is a pénzét. Szívfájdalom, pár hónapja elhagytam…)
Ezért is örültem annak, hogy épp jókor került a kezeim közé tesztelésre néhány lámpa a Fenix márkától. Boldogságomat fokozta, hogy odahaza is rögtön volt ürügy a sürgős vadászatra. (Teszem hozzá, a kedvesem sohasem gördített akadályt ez elé…)
Először is utánanéztem a Fenix márkának. Magát a Fenixlight céget 2001-ben alapították Kínában, és hamar csúcstechnológiai vállalkozássá nőtte ki magát, saját kutatási és fejlesztési, gyártási, valamint értékesítési részlegekkel. A honlapjuk tanúsága szerint magas minőségű vadász-, zseb-, fej-, túra- és kerékpáros lámpákat készítenek, melyet a puskaforgatók is világszerte nagy megelégedéssel használnak. Napjainkban a Fenix több mint 100 országban van jelen.
„Nem véletlen a népszerűségük, hiszen a termékek zord környezetben, extrém terhelés mellett is helyt állnak, és hosszú ideig szolgálnak.” – olvasható a világhálón.
Majd meglátjuk – nyugtáztam kíváncsian…
Elsőként a két fejlámpát – a Fenix HM51R Ruby V2.0, illetőleg a Fenix HM61R Amber modellváltozatokat – próbáltam ki. Elsőre tetszett, gusztusos, de nem hivalkodó a csomagolása, és minden kiegészítő benne van, ami a működéshez kell. LED-es, újratölthető, kicsi és könnyű – elsőre ennyit sikerült szerkesztőségi körülmények között megállapítani. Nyilván a kezelőszerveket kipróbáltam – a részletes használati útmutató szerint.
Mielőtt azonban „élesben” is bevetném, nem árt egy pillantást vetni a mellékelt tájékoztatóban szereplő technikai paraméterekre, hogy tudjam, mit várhatok el tőle odakint a területen, és hogy valóban „tudja-e mindazt”, ami a dokumentumban írva vagyon.
A Fenix HM51R Ruby V2.0-nál a fényáram öt fokozatban állítható, 3-50-150-400-700 lumen nagyságrendben, a főkapcsoló rövid idejű, ismételt megnyomásával. További diódák is rendelkezésre állnak, így piros világító és villogó fény kibocsátására is képes, ami adott esetben igen jól jöhet. A tápegység egy 700 mAh kapacitású akkumulátor, mely USB-C csatlakozón keresztül tölthető. A lámpatest vége mágneses, ezáltal könnyen rögzíthető bármihez, ami vasból készült. A fényforrást egy nagyteljesítményű LED biztosítja, mégpedig úgynevezett „semleges fehér” színben (4500K), ami hasonló a nappali fényviszonyokhoz. Eleinte ez az elnevezés valamiféle olcsó reklámfogásnak tűnt, olyannak, mint az „innovatív” kifejezés, amit sok gyártó rengeteg termékével kapcsolatban emleget, s egy idő után már-már rezisztenssé válik rá a fogyasztó. Azután hamar kiderült, hogy itt nem átvágásról, hangzatos „marketing-dumáról” van szó. Történt tudniillik, hogy rálőttem egy süldőre, mely azonban nem rogyott tűzben, hanem láthatóan „betegen” beugrott egy kökényes-galagonyás sűrűbe. A cigarettaszívásnyi időt meghagyva, hogy a sebágyában megnyugodjon, a rálövés helyére indultam. Na, ez a legjobb próbája ennek a fejlámpának – gondoltam magamban, és a hátizsákomból előhalászva a kobakomra biggyesztettem. Közepes erősséggel használva a vér tökéletesen látszott, igen feltűnően jelezve a találatot. Kisvártatva, körülbelül tizenöt lépés múlva rá is találtam a sertevadra. A lámpa ekkor, és a zsigerelésnél is kifogástalanul tette a dolgát. A terítékfotó elkésztéséhez egyetlen laza mozdulattal levettem a narancssárga-szürke gumihevederről, s az autó motorháztetőjére tettem a kis, gyufásdoboznál alig hosszabb, ujjnyi vastagságú (akkumulátorral és csíptetővel együtt grammos tömegű) rúdlámpát, amit a benne lévő mágnes fixen rögzített. Ha lepottyant volna, akkor sincs semmi gond, hiszen alumíniumháza 2 méteres magasságból történő esésig ütésállóságot biztosít az eszköznek. Nem hátrány… Mint ahogyan a por- és vízállósága sem. Ez utóbbi esőben fontos tulajdonság! Hasznos védelmi funkció továbbá a túlmelegedés elleni védelem, míg az akkumulátor állapotjelző és a memória kényelmi funkciónak minősül. Jelen esetben a memória azt jelenti, hogy amilyen fényerősségre állítva kikapcsoltuk, a következő bekapcsoláskor ugyanúgy fog világítani.
A LED-ek amúgy a hengeres lámpatest hosszára merőlegesen helyezkednek el, ami furcsának tűnhet, de igazából a fejpánttal való használat során értelmet kap az elrendezés. A főkapcsoló-gomb végén található. Kikapcsolt állapotból gyors dupla kattintással aktiválhatjuk a piros, míg hosszú gombnyomással a fehér LED-eket. Ha már világítunk, akkor egy rövid gombnyomással tudunk a világítási módok között váltani. A zárolhatóság igen hasznos – ehhez kikapcsolt állapotban három másodpercig tartsuk nyomva a gombot, míg feloldáshoz hasonlóan kell cselekednünk. Jómagam is számtalanszor jártam már úgy, hogy a hátizsákomban véletlenül megnyomódott a fejlámpám gombja, és mire használnom kellett volna, addigra lemerült. Ennél a modellnél ez – hála a zárolásnak – nem fordulhat elő.
A töltöttségre kikapcsolt állapotban egy rövid gombnyomással kapunk visszajelzést: a gomb belsejében felvillanó LED színétől és világítási módjától függően tudhatjuk, hogy állunk energiával. Folytonos zöld esetén 80-100, villogó zöldnél 50-80, folytonos piros fénynél 20-50, míg villogó pirosnál 0-20 százaléknyi „delej” van még az akksiban.
A lámpához járó fejpántból a lámpatestet oldalra húzva tudjuk kivenni, így akár kézilámpaként is használhatjuk.
A pánt elsőre kicsit vékonynak tűnt, de be kell látnom, hogy a csekély tömeg és pici méret miatt nincs szükség szélesebbre, így is stabil és komfortos, pláne, hogy a homlokrésznél a hevedert belülről ellátták egy szilikoncsíkkal, ennek köszönhető, hogy még ha izzadunk, akkor sem csúszik félre vagy esik le.
Bevallom, nem gondoltam volna a piros fényről, hogy tökéletes látást biztosít, s olyan kíméletes, hogy ha tartósabban – például a leshelyt elhagyva az autónk megközelítésekor azt használjuk, majd lekapcsoljuk, nem fog káprázni a szemünk.
A lámpa viszonylag szűken, ezáltal közelre is kis fókusszal világít, amit meg kell szokni. A fénycsóva irányba állításához egyszerűen csak le- vagy felfele kell forgatni a lámpatestet a klipszes tartójában.
Mint már említettem, tetszik, hogy a gyártó az akkumulátor lecsavarható fedelébe mágnest tett, így levételkor könnyedén kihúzhatjuk vele az áramforrást, nem kell rázogatni a lámpatestet – bár a lámpatestbe integrált USB-C csatlakozó révén eleve nem is kell a töltéshez kivennünk. S ha már itt tartunk, a fejlámpát digitálisan szabályozott állandó áram táplálja, hogy változatlan fénykibocsátást garantáljon, még akkor is, ha a feszültsége csökken, mert az akksi lassan lemerül. Ilyenkor – szükség esetén – egy darab eldobható CR123A 3V lítium elem is használható, de ebben az esetben a legmagasabb elérhető üzemmód 150 lumen lesz. Amúgy a töltési idő teljesen lemerült akkumulátornál – kipróbált módon, tehát nem csak a gyári adatok szerint – nagyjából másfél óra.
A „nagytestvér”, a Fenix HM61R Amber kicsit erősebb, de nagyobb is. A fényerősség nyolc fokozatokban állítható, egészen 1200 lumenig, ami 145 méteres fénytávolságot eredményez. Az akkumulátor kapacitása 3500 mAh, töltése mikro-USB csatlakozón (a kábel is a dobozban található tartozék) vagy mágneses csatlakozón keresztül történhet.
Külön tetszett, hogy egy nagy gombbal lehet irányítani, amit az ujjunk vaksötétben is könnyen megtalál. Az Ambernél igen egyszerű a mágneses töltés, ami tényleg kényelmessé teszi ezt a „műveletet”. Tekintettel arra, hogy mindkét fejlámpa fényárama fokozatosan növelhető/csökkenthető, a magaslesen történő összepakolásra, a terepjárónk megközelítésére, vagy éppen az utánkereséshez, s persze a zsigereléshez egyaránt választhatunk optimális beállítást. A maximális teljesítményen elég távolra elvilágít mindkettő, a kisebb és a nagyobb modell egyaránt használható univerzális kereső- és fejlámpaként.
Mindent összevetve engem ez is, az is meggyőzött…
További információk olvashatók a www.kronium.hu honlapon.