fbpx

Vadásztársasági píár

0

PR, azaz angolul public relations, melyet a beszélt nyelvben csak ,,píár”-nak mondunk. Magyarra nyersfordítva “közösségi kapcsolatok” vagy “társadalmi kapcsolatok” lehetne, mely kifejezések elég esetlenül fejezik ki ezt a marketing világában használatos szlenget.

Értjük alatta az összes olyan tevékenységet, amivel egy cég kapcsolatba lép a környezetével, beleértve a reklámtevékenységektől a honlapok arculatáig szinte mindent. Ez az egyik legfontosabb dolog a kapcsolatteremtésben, hisz a szolgáltatásokat igénybe venni kívánó emberek kialakított véleményét óriási mértékben befolyásolja.

A multicégeknek külön részlege van, akik az ilyen PR-tevékenységeket végzik, a magyar vadgazdálkodásban viszont egyelőre ismeretlen fogalom. Szeretnék ebben a következő pár bekezdésben tippeket adni a vadásztársaságoknak, és önmagában az egész vadgazdálkodásnak a saját PR-juk kialakításához.

Facebook mindenek felett

Közösségi média – rengeteg pozitívum és negatívum egyetlen fogalomban. A vélemények is hasonlóképpen oszlanak meg a társadalomban, amikor felmerül a kérdés, hogy miért töltünk manapság ennyi időt a neten. Úgy vélem viszont, hogy egy vadásztársaságnak a Facebook, és esetlegesen az Instagram csakis a hasznára válhat.

Már nem csak a fiatalok, de az idősebbek is jelentős részben itt tájékozódnak sok mindenről. És miért lenne ezalól kivétel a vadászati lehetőségek keresése? A megfelelő vadászcsoportok rendelkezésre állnak a népszerűsítésre, már csak a Facebook oldal kéne a vadásztársaságoknak. Merthogy az árjegyzékeket sokszor beküldik a tagok, viszont így vajmi keveset lehet a háttérből látni. Ha a vadásztársaság rendelkezik Facebook oldallal, akkor az árjegyzéken túljutva az érdeklődő vadász utána tud nézni annak, hogy helyileg hol működik az adott Vt. (hiszen sokszor ez is kimarad az árjegyzékekből), és hogy másoknak milyen tapasztalatai vannak az ottani vadászat körülményeivel kapcsolatban. Merthogy a Facebook oldalakra véleményt is lehet írni, egytől öt csillagig terjedő értékelés kíséretében. Azt gondolom ez nem csak marketingnek jó, hanem hitelesíti is a korrekt működést.

Emellett nem csak a vélemények fogadására alkalmas, de kis kreativitással felturbózható az oldal. Egy ízléses borítókép egy vadfotóval vagy egy, a területen rendezett vadászat szép terítékfotójával. Illetve rendszeresen közzétehetők a területen elejtett jó bakok, bikák, nagy agyarú kanok, szép terítékű apró- vagy nagyvadhajtások fotói. És ha már ebbe belelendült a vadásztársaság ,,PR-részlege”, ne hagyja ki a rendellenes trófeák közzétételét sem, hiszen sok vadászt éppen ez hozza lázba, és még ha nem is tud ilyen jellegű vadászatra menni (hiszen az abnormis agancsok évről évre véletlenszerűen fordulnak elő), legalább megjegyezte a vadásztársaság nevét.

Személy szerint biztos vagyok benne, hogy egy Facebook oldallal rendelkező társaság a vadkárelhárító vadászatait is hamarabb értékesíteni tudja.

A Facebook ,,kistestvére”

Ha a kedves olvasónak felkeltette az érdeklődését, hogy médiamegjelenést csináljon vadásztársaságának, meleg szívvel ajánlom extraként az Instagram használatát, mely – lévén a két platform egy kézben van – még többet dobhat az ismertségen, kiváltképp az ifjú vadászok körében. Az Instagram viszont más jellegéből fakadóan egyértelműen képközpontú, így oda inkább javaslom a figyelmet felkeltő terítékfotókat. Egyébként, bár az Instagram jóval kisebb felhasználói táborral rendelkezik a vadászok körében, beilleszthető a Facebook oldal névjegyébe is, így aki szeretne, az egy kattintással tud váltani a felületek közt.

Ami pedig a legnagyobb előnye mindkettő felületnek, hogy ingyen vannak. Nincs hirdetési, nyomda- és semmi egyéb költség, pusztán maximum egy, de inkább fél óra kell a létrehozáshoz, és heti tíz perc a kezeléshez. Azt hiszem, ez nem nagy ár azért, amit visszakap a társaság az ismertség növekedésével.

A honlap fontossága

A közösségi médiás profilok kialakításánál körülbelül öt százalékkal bonyolultabb. Számos weboldal-üzemeltető található az interneten, ami szintén ingyenesen biztosít plusz egy felületet a leendő vadászvendégek tájékozódásában. A honlap elérhetősége szintén beilleszthető a Facebook oldal névjegyébe, és itt már részletesebb információkkal is szolgálhatunk annak, aki fontolóra vette, hogy az adott jogosultnál szeretne vadászni.

Feltüntethetőek a mindenkori árjegyzékek, a pillanatnyilag élő vadászati ajánlatok, például az egyes csomagok, a hivatásos vadászok vagy a vadásztársasági elnök telefonos és egyéb elektronikus elérhetőségei (éppen akinél be lehet jelentkezni a vadászatokra).

Ezeknek kezeléséről azért nem kívánok hosszabban értekezni, mert felülete válogatja, hogy milyen szerkesztési lehetőségek vannak. Ami viszont nagyon fontos, hogy a honlap karban legyen tartva! Magam is láttam már több olyan vadásztársasági honlapot, amely ugyan létezik, de a legutóbbi árjegyzék 2012-ből származik. Ez alapból elbizonytalaníthat mindenkit, hiszen innentől arra sincs garancia, hogy az elérhetőségek ugyanazok-e, mint annak idején.

Tiszta udvar, rendes ház

Valahogy ennek a réges-régi szlogennek a mentén kell elindulni. Mégpedig azért, mert a nyilvános oldalaikkal a társaságok nem csak a vadásztársaknak, hanem a közösségi média társadalma egészének adnak képet a hazai vadászatokról.

Ha az elejtett vadról posztolunk, az olyan legyen, hogy ne találjon rajta senki kivetnivalót. A terítéket természetes környezetben (nem betonon), elölről (és semmiképp sem farba) fotózva, és a lehető legkevesebb vér kíséretében fényképezzük. A fenyő- vagy tölgyágak egész éven át kifogásalan ,,keretet” adhatnak a képünknek. A töretek megfelelő helyen és irányban legyenek, a hajtások terítékénél pedig ügyeljünk az elejtett vad helyes elhelyezési sorrendjére.

Persze a növényi alapú közvélemény ebben is fog kifogásolható részleteket találni, de a ,,hülyeségre nincs gyógyszer”. Viszont a vadászok tevékenységével kapcsolatban tájékozatlan emberek felvilágosítására van lehetőség. Posztoljunk alkalomadtán a területen történő téli takarmányozásról, a nyári itatásról, az élőhelyfejlesztésről vagy – épp időszerű – a tavaszi szemétszedésről.

Azt hiszem, érdemes elgondolkodni rajta, hogy mi emberek mennyit tehetünk vadásztársaságaink ilyen jellegű népszerűsítésével a vadászat és vadgazdálkodás egészéért is.

 

 

Megosztás

A szerzőről

Reagálj

*