fbpx

Jelentősen csökkentek a vadelütések a Köln-Frankfurt vasútvonalon

0

Hála a figyelmeztető- és célzott elhárítóberendezéseknek, közel 35 százalékkal csökkent a vad okozta balesetek száma Medenbach és Niederselters állomások között – számol be a DJZ.

A Deutsche Bahn és a Hesseni Vadászszövetség együttműködésben olyan technológiai és vadászati gyakorlatokra támaszkodik, melyek egyaránt segítik elő a vadvilág és az utak biztonságát.

A Frankfurtot és Kölnt összekötő, a cikk elején említett, nagyjából 20 kilométeres szakasz országos szinten az egyik legjelentősebb gócpontja a vadütközéseknek. Közel harminc ilyen baleset történik évente, túlnyomórészt őzekkel (~80%), illetve vaddisznókkal (~20%). Habár ezek jóval kisebb számok, mint a közúti balesetek esetében, a következmények itt is súlyosak: szenvedés a vadnak, késések, pályakarbantartás és csatlakozási zavar vonatok között.

Még 2023 augusztusában közel 300 optikai és akusztikus módszereken alapuló vadriasztót telepítettek a vasúti szakaszra – leszámítva az alagutakat. Ezek a készülékek a felsővezetékek oszlopaira vannak rögzítve, körülbelül 70 méterenként. Amikor vonat közelít, a készülékek érzékelik annak zaját, és magas frekvenciájú hangot bocsátanak ki, hogy a sínek közelében tartózkodó vadnak időt hagyjanak a menekülésre még jóval a vonat elhaladása előtt. Emellett éjszakánként villódzó kék fényhatással is riasztják a vadat.

A projektben aktív részt vállalt a Hesseni Vadászszövetség (LJV Hessen) is, a helyi vadgazdálkodókkal és erdészetekkel, latba vetve gyakorlati tapasztalataikat, tudásukat. Az installációt területbejárások és vadkamerás monitoring előzte meg, hogy analizálják a vasutat keresztező vadmozgásokat. Megjegyzendő, a programhoz a vadkamerákat ingyenesen biztosította a Seissiger cég! Az elemzések nyomán meghatározhatóak voltak a frekventáltan használt átkelők, melyeket így vadbiztossá tudtak tenni.

Fontos elem, hogy semmi esetre sem kívánnak kerítést alkalmazni a megvalósítás esetében, sokkal inkább hagyatkoznak a vadriasztókra, illetve az érzékenyebb területekre igyekeznek megnövelt vadászati nyomást helyezni.

Bár a vállalkozás hosszútávú, az első eredmények biztatóak. A módszer bevezetése óta a Niederhausen környéki szakaszpn csupán egy vadelütést rögzítettek 2024-ben, mely jó indikátora az alkalmazott technológia működőképességének.

Az LJV Hessen továbbra is aktív résztvevője marad a projektnek, egyaránt segítve a vadvédelmet és a zavartalan vasúti közlekedést.

 

Fotók: LJV Hessen

Megosztás

A szerzőről

Reagálj

*